پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ
آدرس جدید سایت: www.edcoan.ir
لینک دوستان
مکملهای غذائی

 

         

در برخی موارد به علت در دسترس نبودن مواد غذائی یا عدم امکان استفاده از مواد غذائی با حجم بالا و گاها هزینه های سرسام آور٬ ورزشکاران به مکمل های غذائی روی می آورند.مکمل ها یا همان ساپیلمنت ها در اصل موادغذائی در فرم کنسانتره و پالایش شده اند.به طور مثال در هرکیلو از گوشت ماهی ۵ گرم کراتین با فرم طبیعی موجود میباشد.فرض کنید یک ورزشکار در فاز بارگیری کراتین قرار داشته باشد او در این فاز بایستی در طول روز ۱۵الی ۲۰ گرم کراتین در۴ نوبت مجزا استفاده کند.بااین تفاسیر۳یا ۴ کیلو گوشت ماهی در طول روز باستی مصرف شود.بر فرض استطاعت وتوانائی مالی ورزشکار آیا مصرف ۳الی۴کیلو گوشت خالص ماهی در طول ۲۴ ساعت امکان پذیر میباشد؟آیا معده توانائی و گنجایش این مقدار مواد غذائی را دارد ؟ یا به طور مثال ورزشکاری قصد دارد از پروتئین وی Whey استفاده کند.او در این مرحله میبایست به ازای هرکیلو از وزن بدن خود ۱.۸٬الی۲گرم پروتئین مصرف کند.برای تامین این مقدار پروتئین او میبایست در تمامی وعده های غذائی خود کشک وعصاره پنیر مصرف کند.آیا چنین رژیم و عادت غذائی معقول به نظر میرسد؟از طرفی برخی مواد غذائی مانند منگنز و نیکل  به مقدار کم در طبیعت با فرم طبیعی یافت میشوند وبالاجبار میبایست این مواد را از طریق مکمل ها تامین نمود.استفاده از مکمل های غذائی در موارد بالا علاوه بر سهولت در نحوه مصرف ٬مقرون به صرفه نیز میباشند.

در ادامه به معرفی مکمل های مورد استفاده در رشته های قدرتی می پردازیم:

۱- ال-آرژنین:در برخی بررسی های به عمل آمده٬آرژنین  یک پرو هورمون یا پیش ساز هورمون معرفی شد ولی باکمی دقت٬ و بررسی مکانیزم عملکرد آرژنین متوجه می شویم که این محصول نیز به خانواده پرطرفدار و معجزه آسای اسیدهای آمینه تعلق دارد.در ابتدا همگان بر این باور بودند که افزایش سطح هورمون رشد در بدن به علت ورود مستقیم آرژنین به خون میباشد در صورتی که این افزایش سطح هورمون رشد به علت تحریک غدد٬ توسط آرژنین صورت می پذیرفته است.طبیعتا پس از افزایش سطح هورمون رشد در بدن٬ عضلات شکل و فرم کاملتری را به خود میگیرند وتوانائی ورزشکار در مهار و جابجائی وزنه ها به مقدار بسیار زیادی افزایش مییابد به طوری که میتوان گفت افزایش قدرت ناشی از مصرف این محصول٬با انرژی زائی حاصل از مصرف استروئیدهای آنابولیک برابر میباشد.

تولید طبیعی کراتین فسفات در عضلات از دیگر خواص منحصر به فرد این محصول میباشد.مصرف ال-آرژنین در یک دوره ۳۰ روزه باعث افزایش ۲۰تا۳۰درصدی کراتین فسفات در عضلات شده وعلاوه بر تسریع ریکاوری و رشد عضلات٬ موجب تاخیر در بروز خستگی شما در حین تمرین میشود.

فرم این محصول به صورت قرص بوده و در بسته بندی های۹۰تائی توسط کمپانی های متعدد از جمله کارخانه های داخلی مکمل سازی ایران عرضه میشود.

مقدار دوزاژ معمول این محصول مابین ۱تا۳قرص در طول روز میباشد ولی موکدا توصیه میکنیم به لیبل و راهنمای مصرف درج شده روی بسته بندی محصول مراجعه کنید.

۲-ال - گلوتامین:این ماده نیزاغلب خصوصیات ال-آرژنین را در بر دارد وهمانند آن یک آمینو اسید میباشد که در مغز استخوان به وفور یافت میشود.از گلوتامین به عنوان یک مکمل استپر(Stoper) یا نگه دارنده قدرتمند یاد می کنند.این ماده میتواند با کاهش فرایند رقیق شدن پروتئین ها(عامل اصلی ریزش عضلات٬ و افت وزن وحجم پس از اتمام دوره های بدنسازی) ازطریق حفظ  نیتروژن و گلیکوژن٬ ریزش عضلات و افت شرایط بدنی را به حداقل برساند.

اما آنچه که موجب شد تا ما این مکمل را به عنوان یک مکمل قدرتی مطرح کنیم٬ توانائی بالای این ماده در برقراری معادله مثبت نیتروژن در بافت ها و به حداقل رساندن ترشح هورمون کورتیزول(هورمون ویرانگر عضلات) ازطریق مسدود کردن گیرنده های کورتیزولی میباشد.

به علاوه گلوتامین به علت افزایش انرژی فراوان(همانند ال-آرژنین و تریبولوس)٬رفع خستگی وحجم دهندگی به مراتب قویتر از کراتین باعث شد تا ما این ماده را در زمره مکمل های افزایش قدرت مطرح کنیم.

ال-گلوتامین به صورت پودر ودر بسته بندی های ۳۰۰٬۱۰۰یا۴۰۰گرمی موجود است.نحوه مصرف ال-گلوتامین٬روزانه ۱۰الی۲۰گرم در دو نوبت مجزا میباشد.

الف)۵الی۱۰گرم قبل از تمرین                                     ب)۵الی۱۰گرم بعد از تمرین

 

۳-تریبولوس:تریبولوس یک نوع گیاه طبیعی میباشد که در جنگلهای کشور بلغارستان به عمل می آید و موجب می شود تا بدن در فعالیت های سنگین ورزشی در نهایت سطح خود عمل کند. جامعه وزنه براری کشور بلغارستان ٬توسعه یافتگی خود دراین رشته را تاحدودی مدیون اثرات معجزه آسای این داروی انحصاری میداند و این محصول یکی از عوامل موفقیت جوامع بلوک شرق(روسیه٬بلغارستان٬مجارستان و ...)در مسابقات وزنه برداری جهانی و المپیک به حساب می آید.فرم این مکمل به صورت کپسول ودر بسته های ۹۰ تائی موجود میباشد و معروفترین کمپانی ارائه این محصول شرکت دایماتیز( Tribulus Dymatize ) میباشد.

مکانیزم عملکرد این محصول نیز همانند سایر مکمل ها آزاد سازی از طریق کبد وسپس ورود به شریان ها وخون می باشد. این محصول با افزایش نسبی فشار خون در حین تمرینات قدرتی٬استقامتی سبب تسریع خونرسانی دراندام ها و درنتیجه تغذیه بهتر عضلات در حین تمرینات میشود و با رفع خستگی بافت ها توان دوباره ای را به ورزشکار هدیه میکند.

تاثیرهمه جانبه تراین محصول در بدن بدین صورت است که:ورزشکار پس از ۷روز استفاده مداوم از این محصول سطح ترشح تستسترون (هورمون رشد و قدرت طبیعی انسان) بدن خود را از طریق تحریک غده هیپوفیز به میزان ۳۰الی ۴۵درصد افزایش میدهد واین به معنی افزایش فوق العاده توان جسمی و جنسی فرد میباشد.جالب است بدانید که استفاده از این محصول در مسابقات قدرتی رسمی بلامانع است وبه علت افزایش سطح ترشح تستسترون طبیعی بدن٬ تحت هیچ شرایطی نگران مثبت اعلام شدن  تست دوپینگ خود نباشید.در ضمن افزایش وزن این محصول به مقدار خیلی ناچیزو غیر محسوس میباشد.

دوزاژ معمول این محصول ۲یا۳کپسول درطول روز میباشد ولی به دلیل متغیر بودن درصد خلوص تریبولوس موجود در مکمل٬جهت تهیه دستور مصرف به لیبل و برچسب بسته بندی مراجعه کنید.

۴- کراتین:کراتین دراصل از سه آمینو اسید تشکیل شده است ودر بدن ما به صورت طبیعی در غدد فوق کلیوی ساخته میشود.کراتین با خاصیت والیومایز کردن عضلات موجب افزایش وزن و حجم عضلات میشود. والیومایز در اصل یک نوع حیله وترفند برای پر و کامل نشان دادن عضلات می باشد به صورتی که کراتین با ذخیره شدن بین بافت ها و عضلات بدن موجب جذب مایعات به سمت خود شده و در اصل این مایعات با نفوذ بین بافت وعضلات باعث نمایان اندام ها میشود.طبیعی است که پس از اتمام دوره مصرف کراتین عضلات خالی از این ماده می شوند در نتیجه این مایعات نیز به علت عدم وجود جاذبه به سرعت تخلیه میشوند و فرد ورزشکار ظرف مدت کمی مقدار زیادی از وزن و حجم خود را از دست می دهد. در اصل این اضافه شدن وزن و حجم ناشی از احتباس(حبس شدن) آب در بین عضلات بوده .البته این احتباس آب با احتباس آب ناشی از مصرف استروئیدها کاملا متفاوت میباشد.آب حبس شده در حین و پس از مصرف استروئید زیر پوست ذخیره میشود که عضلات در این دوران خیلی بد فرم و بدشکل نمایان میشوند ولی احتباس آب کراتین در بین بافت ها میباشد و عضلات به مراتب شکیلتر و زیباتر بر روی استیل بدنی خودنمائی میکنند. کراتین در فرم های گوناگون از جمله :مایع ٬پودر و کپسولی یا اتیل استر موجود میباشد که بهترین نوع و قابل جذب ترین آن ٬کراتین منوهیدرات و به صورت پودرمیباشد.

ورزشکارانی که از کراتین استفاده میکنند همگی از خاصیت افزایش قابل ملاحظه قدرت این ماده سخن میگویند.ماده موثره کراتین در افزایش قدرت چیزی غیر از ادنوزین تری فسقات یا همانA T P نیست. ATP در اصل همان سوخت ومکمل قدرت عضلات می باشد. هنگام مصرف کراتین٬ ATP به صورت قابل دسترس ترین سوخت٬درعضلات ذخیره میشود و درطی اولین فعالیت سنگین بدنی شروع به آزادسازی میکند وبه همین علت بهترین زمان مصرف آن در فاز نگهداری قبل و بعد از تمرین میباشد.

درحیث مجموع وبا توجه به مطالب ذکرشده کراتین یک مکمل افزایش قدرت به حساب می آید و خواص حجم و وزن دهندگی آن به مراتب کمتر از افزایش قدرت آن میباشد به علاوه خاصیت افزایش قدرت کراتین از ماندگاری بالاتری برخوردار است و ورزشکار پس از اتمام دوره همچنان قادر به مهار وزنه های ثبت شده می باشد.

مصرف کراتین در دو فاز مجزا به نامهای بارگیری و نگهداری انجام می پذیرد.در فاز اولیه یا همان بارگیری ورزشکار عضلات خود را اشباع از کراتین نموده و پس از اتمام این فاز٬با کاهش ۵۰درصدی دوزاژ وارد فاز دوم یا به اصطلاح فاز نگهداری میشود. ورزشکار در این فاز تمامی کراتین های بارگیری شده را تا حد ممکن نگهداری میکند.دوزاژ یا مقدار ونحوه مصرف کراتین بسته به وزن و حجم افراد متفاوت میباشد ولی مقدار ونحوه معمول آن به شرح زیر میباشد:

۱- فاز بارگیری:به مدت ۵ الی۷روز٬روزانه ۲۰گرم در ۴نوبت مجزا.  الف)۵گرم٬ ۱۵الی۳۰دقیقه قبل از صبحانه       ب)۵گرم٬ قبل ازتمرین         ج)۵گرم٬ بعد از تمرین         د)۵گرم٬  قبل از خواب

۲-فازنگهداری:پس از اتمام فاز بارگیری(روز ششم یا هشتم به بعد)روزانه ۱۰گرم در دو نوبت مجزا.              الف)۵گرم قبل ازتمرین         ب) ۵گرم بعد از تمرین 

مناسب ترین ماده جهت تهیه محلول کراتین آب انگور میباشد که به واسطه فروکتوز(قند میوه جات)سبب تحریک ترشح انسولین ودرنتیجه افزایش اشتها و بهینه شدن فرایند جذب کراتین میشود. 

بهترین پیمانه جهت مصرف دوزاژ صحیح(۵گرم) قاشق مربا خوری لب پر میباشد که به اشتباه در میان عموم به قاشق چایخوری مبدل شده است.استفاذه از دو یا سه دوره متوالی از کراتین مانعی ندارد٬ منتهای مراتب شایسته است که مابین هر یکی از این دوره ها ۷ الی ۱۰ روز استراحت تجویز شود تا از بروز عوارض جانبی نسبی احتمالی(احتباس آب٬مشکلات گوارشی و کلیوی) جلوگیری لازم به عمل آید.

مکملهای پروتئینی ـ کربوهیدراتی نیز سبب افزایش قدرت میشوند منتهای مراتب ٬افزایش قدرت ناشی از آنها به علت بالا رفتن وزن عضلات و اندام ها میباشد و به همین علت ٬این گروه مکملها در زمره مکملهای افزایش قدرت قرار نمیگیرند.لازم به ذکر است که پاور لیفترها به دنبال افزایش قدرت همراه با استپ وزنی هستند و در حیث مجموع افزایش وزن در پاورلیفتینگ امری خوشایند تلقی نمی شود.

استفاده از مکمل ال- کارنیتین همانگونه که دربخش علوم تغذیه نیز مطرح شد از جمله مکملهای افزاینده قدرت از طریق آزادسازی کالری بسیار زیاد چربی ها میباشد.انواع مولتی ویتامین مانند:تراپوتیک٬مولتی ویتامین و مینرال و فارماتون نیز هر کدام به نحوی باعث تقویت قدرت و توانائی ورزشکار میشود.مولتی ویتامین اخیر(ژریاتیک فارماتون)از جمله مواد مغذی ومکمل هایی بوده است که در سالیان گذشته در کنار٬تریبولوس٬کراتین وال-کارنیتین در اردوهای تیم ملی وزنه برداری تجویزمی شده است.در ضمن انواع مولتی ویتامین را بعد از صبحانه یا ناهار میل کنید. تزریق آمپول ب کمپلکس و ب۱۲ یا نمونه خارجی آن یعنی نروبیون۱الی ۲بار در طول هفته قطعا میتواند شما را در به ثبت رساندن رکورد جدید یاری کند. 

مکمل های مورد استفاده در رشته های قدرتی الزاما نبایستی دارای خاصیت افزاینده قدرت باشند وشما بایستی برخی از این مکمل ها را جهت حفظ سلامتی خود استفاده کنید. رشته های قدرتی بی تردید در زمره سنگین ترین ورزشهای موجود در جهان میباشند و این سنگینی هنگامی دوچندان میشود که شما آنها را به صورت حرفه ای و در حد قهرمانی دنبال کنید.در این شرایط شما میبایستی از مکمل های تقویت مفاصل٬تاندون ها٬لیگامنت ها و حتی قلب و عروق تحت نظر پزشک استفاده کنید.استفاده روزانه ۱کپسول از مکمل گلوکوزامین و کندروتئین جهت تقویت وترمیم مفاصل آسیب دیده بسیار٬بسیار مفید میباشد.سلدرین نیز مکملی است که می تواند روانی و راحتی حرکت مفاصل آسیب دیده را به شما باز گرداند.مکمل کلسیم دی نیزمی تواند در تقویت استخوان بندی و تسریع ترمیم استخوان آسیب دیده مثمر ثمر واقع شود البته به علت در موازنه بودن کلسیم با پروتئین(با زیاد شدن کلسیم پروتئین کاهش و با ازدیاد پروتئین کلسیم کاهش مییابد) مصرف این مکمل باید با دقت و تحت نظر پزشک انجام گیرد.

علاوه بر مکمل های فوق الذکر مکمل های بسیار دیگری نیز وجود دارد که سبب افزایش سطح هوشیاری٬قدرت و ایمنی ورزشکار میشود که ما در این بخش٬ تنها به تعدادی از معروفترین و موثرترین آنها اشاره کردیم.

در پایان به شما قهرمانان عزیز توصیه می کنیم جهت آشنائی بیشتر و جامعتر با مکمل های افزاینده قدرت با ما در ارتباط باشید و با ارسال نام مکمل و شرکت سازنده از طریق ایمیل اطلاعات کافی ازجمله: مقدار و نحوه مصرف ٬عوارض جانبی احتمالی ٬مکانیزم اثر و... را در مورد محصول مورد نظر کسب نمائید.

[ شنبه یکم آبان 1389 ] [ 23:36 ] [ پاورلیفتر ]
درباره وبلاگ

از اینکه به وبلاگ من اومدید از شما متشکرم این وبلاگ به منظور افزایش اطلاعات ورزشکاران در زمینه ی :پاورلیفتینگ تمرینات با وزنه - ارائه برنامه های تمرینی و اصولی از قهرمانان برجسته بدنسازی و پاورلیفتینگ - معرفی و آموزش استفاده از مکمل ها - آموزش استفاده از هورمون ها در بدنسازی - عکس های منتخب پاورلیفتینگ و بدنسازی و ... می باشد امید است با ایجاد این وبلاگ خدمتی به ورزش پاورلیفتینگ انجام بدم و سعی میکنم مطالب مفید وجامع در مورد پاورلیفتینگ وبدنسازی قرار دهم
اميدواريم مطالب وبلاگ با كمك شما جامع تر شود لطفا ما را در این امر با نظرات خود یاری دهید با تشکر آدرس سایت جدید: www.edcoan.ir
موضوعات وب
امکانات وب

آمار وبلاگ

تعداد بازدیدهای این وبلاگ:

TATWEB

Future Google PR for edcoan.ir - 4.26